استات کلسیم چیست؟

کلسیم یک ماده معدنی است که کاربرد بسیاری دارد، مخصوصا برای تشکیل و نگهداری استخوان. کلسیم همچنین می تواند به مواد معدنی دیگر مانند فسفات متصل شود و در دفع آنها از بدن کمک کند.استات کلسیم برای کنترل سطح فسفات جهت جلوگیری از ایجاد بیش از حد در افراد مبتلا به نارسایی کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.استات کلسیم (به انگلیسی: Calcium acetate) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۶۱۱۶ است. شکل ظاهری این ترکیب، جامد سفید است.

کلسیم استات نمک کلسیم اسید استیک است. ترکیبی که به صورت سوزن های بی رنگ متبلور می شود و در آب محلول است. نام قدیمی آن استات آهک می باشد.استات کلسیم را می توان با خیساندن کربنات کلسیم در سرکه تهیه کرد. کربنات کلسیم در پوسته تخم مرغ و در سنگهای کربناتی مانند سنگ آهک، سنگ مرمر و آهک هیدراته به وفور یافت می شود.توفو (پنیر لوبیا) که خاستگاه آن کشور چین است به طور سنتی با انعقاد شیر سویا با سولفات کلسیم به دست می آید. استات کلسیم یک جایگزین بهتر برای سولفات کلسیم می باشد زیرا محلول بودن آن نیاز به مهارت کمتر و مقادیر کمتری دارد. کلسیم استات در گذشته منبع قابل استفاده و مهمی برای تهیه استون و استیک اسید بود.

تصویری از کلسیم استات در آب

شکل ظاهری کلسیم استات جامد یک ماده رطوبتی، جرم و جذب کننده سفید با بوی اسیدی استیک است و فرم آن پودری است. کلسیم استات، با فرمول شیمیایی Ca (C2H3O2) 2، یک نمک کلسیم اسید استیک است که یک نمک رنگی سفید است که به سرعت در آب حل می شود و در محصولات نانوایی، پودینگ آماده و خمیر کیک مصرف می شود.

منبع : بازارسنج