میدان تکسیم

میدان تکسیم استانبول به عنوان قلب استانبول مدرن محسوب می شود. بسیاری از هتل ها و رستوران ها را میتوانید در اینجا و در خیابان استقلال پیدا کنید. همچنین یک ترمینال اتوبوس برای حمل و نقل عمومی و ایستگاه مترو وجود دارد. میدان تکسیم نیز محل جمع آوری مردم محلی برای جشن شب سال نو، نمایشگاه ها و گروه های نظامی است.

تصویری از میدان تکسیم استانبول تصویری از میدان تکسیم استانبول

 

مهمترین بنای یادبود در این میدان ، بنای یادبود استقلال است که در ابتدای خیابان عتیق واقع شده است. این نیز نقطه عطفی برای تراموا قرمز قدیمی است که تنها وسیله نقلیه مجاز در خیابان استقلال در کنار ماشین های پلیس و دولتی است.این بنا توسط مجسمه ساز ایتالیایی پیترو کاننیکا ساخته شده است و در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد. این بنا یادآور مصطفی کمال آتاتورک،بنیانگذار جمهوری ترکیه است.این بنا از زمان افتتاح ،محل جمع آوری مراسم رسمی بوده است.

 

در نمای جنوبی میدان تکسیم ، خیابان Siraselviler، آتاتورک، Ismet Inonu و Fevzi Cakmak قرار دارد.در نمای جلویی میدان سمبل پایه گذاری جمهوری ترکیه واقع شده است. در نمای شمال خیابان Cumhuriyet وجنگ استقلال نمادین است. ارتش ترکیه در نمای شرق و غرب، با یک سرباز که پرچم ترکیه را نشان می دهد، نماد می شود.

میدان تکسیم مرکز مناسبت های بزرگ

در طرف دیگر میدان،مرکز فرهنگی آتاتورک وجود دارد. تغییر زندگی شهری بعد از تاسیس جمهوری نشان داد که ساختن اپرا نیازمند و ضروری است. پس از یک دوره طولانی ساخت ۱۳ ساله که تحت نام قصر فرهنگی استانبول در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد و به علت آتش سوزی در سال ۱۹۷۰ به شدت آسیب دید، این مکان به نام مرکز فرهنگی آتاتورک در سال ۱۹۷۸ به نام AKM در ترکیه نامگذاری شد.

تجمع مردم برای مراسم در میدان تکسیم استانبول تجمع مردم برای مراسم در میدان تکسیم استانبول

 

امروزه بسیاری از کنسرت ها، نشست ها، نمایشگاه ها و ... در AKM برگزار میشود، به ویژه اجرای نمایشگاه های دولتی استانبول، اپرا و باله دولتی، ارکستر سمفونی دولتی، کورس موسیقی کلاسیک دولتی ترکیه و جشنواره بین المللی استانبول که تماشاگران زیادی را به خود جلب میکند.

علت نام گذاری میدان تکسیم

در دوره عثمانی و عصر سلطان محمود اول میدان تکسیم را به عنوان نقطه ای قرار دادند که خطوط اصلی آب از شمال استانبول جمع آوری شده و به سایر بخش های شهر متصل شده است. به همین دلیل میدان نام خود را از مخزن سنگ بزرگ واقع در طرف غرب (taksim به معنی توزیع در ترکی) گرفته است.

هتل های نزدیک میدان تکسیم

در نزدیکی این میدان هتل ها و سوئیت های زیادی وجود دارد که برخی از آنها را نام میبریم:

  • هتل سنترال پالاس
  • هتل NEW HOUSE
  • هتل تکسیم لاین
  • هتل CROWNe PLAZA
  • هتل سناتور
  • هتل تایتانیک سیتی
  • هتل کریستال
  • هتل ریچموند
  • هتل مارمارا
  • هتل نیپون
  • هتل کارتون
  • و ...
در میدان تکسیم چه کنیم؟

اولین کاری که در این میدان باید انجام دهید از یادبود آتاتورک دیدن کنید.پس از آن از مرکز فرهنگی AKM دیدن کنید.خرید کردن در این محل را از دست ندهید،شما میتوانید سوغاتی های خوبی را اینجا پیدا کنید.همچنین کمی از غذاهای ترکی را امتحان کنید.نوشیدن دوغ های معروف ترکی را از دست ندهید.مسلما شما تعریف شیرنی های ترکی را شنیده اید،در میدان تکسیم و نزدیکی این میدان میتوانید آن را بیابید.در آخر هم سری به هنرهای خیابانی این میدان بزنید.

امکان ندارد کسی به شهر استانبول سفر کند و به میدان تکسیم نرود.اگر در تور استانبول به دنبال هتلی در نزدیکی میدان تکسیم و خیابان استقلال هستید،پیشنهاد میدهیم قبل از رزرو خوب سرچ کنید زیرا این محل پر از هتل های متنوع است که با مناسب هر سلیقه ای است.

لازم بذکر است که تظاهرات کشور ترکیه هم معمولا در این میدان برگزار میشود.

منبع:بادساگروپ